Čtení zrcadlových textů je dovednost, kterou zvládne většina lidí, nicméně jen malá část dokáže číst stejně rychle zrcadlový text jako původní. Není jasné, jak velká část populace zvládá číst obrácený či rotovaný text bez obtíží, nicméně vzorek vysokoškolských studentů ukazuje, že to může být až 15 % [1]. To ovšem nic neříká o běžné populaci. S rotací jednotlivých písmen ve slovech je to obdobné – lidé to obecně zvládnou, ale je to pro ně náročnější [2].
Mechanismy schopnosti číst zrcadlový text nejsou známy [3] a není tedy zřejmé, jakým způsobem je tímto zrcadlením ovlivněno zpracování informací v naší mysli. Jeden z možných důvodů pro vyšší schopnost číst zrcadlový text je schopnost mozku převracet obrazový vjem [4] – text tedy vnímáme jako zrcadlový, nicméně si jej při zpracování převrátíme do správného směru, jak jsme zvyklí. Zrcadlové čtení je navíc úloha, která nám umožňuje lépe porozumět specifickým problémům čtení u dětí (dětská dyslexie) – např. zda zrcadlová písmena čtou tyto děti stejně rychle jako běžná písmena.
Stejně jako jsme se naučili číst text s běžnou orientací, můžeme se naučit číst zrcadlově obrácený text. Po zhruba 100 stránkách textu zvládneme číst obrácený text stejně rychle jako normální [5], a dokonce již po jedné lekci nastávají strukturální změny v mozku [6]. Zrcadlové čtení se tedy často využívá jako úloha pro studium procesů učení.
Čtení zrcadlového textu si může každý snadno vyzkoušet. Stačí položit do knihy zrcadlo a text v něm se vám bude jevit obrácený. Snadno tak zjistíte, jak je čtení zrcadlového textu obtížné právě pro vás.
Pro Zeptej se vědce odpovídal Filip
Zdroje:
[1] https://doi.org/10.1080/09541449108406234
[2] https://doi.org/10.1177/1747021818810381
[3] https://doi.org/10.1177/17470218221085943
[4] https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.10.079