Autistické spektrum není žádné konkrétní místo, které by bylo porouchané. Spektrum znamená, že se tyto poruchy projevují různými způsoby a v rozdílných stupních závažnosti. Stejně jako u spektra barev, kde každá barva má různé odstíny a různou intenzitu, i zde je slovem spektrum vyjádřeno, že projevy i míra postižení jsou velmi různorodé. Existují těžké formy, které vyžadují v dospělosti celodenní péči, naopak na druhé straně spektra jsou jedinci, kteří v dospělosti zvládnou založit vlastní rodinu [1].
Slovo autistické nám ukazuje, v čem porucha spočívá – je odvozeno od řeckého slova „autos“ znamenající „sám“ [1]. Člověk s poruchou autistického spektra má dlouhodobé potíže s navazováním a udržováním vztahů a s komunikací s ostatními lidmi. Často vykazuje opakující se a strnulé způsoby chování, zájmy nebo aktivity, které nejsou typické pro jeho věk a prostředí, ve kterém žije [2].
A abychom odpověděli na otázku: Co je tedy porouchané? I přes velkou pozornost různých odvětví vědy stále nemůžeme říct, jak taková porucha vzniká. Tedy ani přeneseně nelze určit, co přesně je porouchané. Vznik je velmi komplikovaný a zahrnuje genetiku (tedy dědičnost), neurobiologii (neboli problematiku nervové soustavy) i vlivy prostředí [1, 3, 4].
Existuje velké množství teorií, které jsou stejně rozmanité jako samotný stav. Některé zkoumají, jak různé části mozku spolu komunikují, další se zaměřují na konkrétní chemické látky v mozku nebo na genetické změny, které mohou hrát roli ve vzniku autismu, a další. Současným úkolem vědy je zjistit, jak všechny tyto dílčí poznatky spolu mohou souviset, abychom poruchám autistického spektra lépe porozuměli [4, 5].
Pro Zeptej se vědce odpovídala Pavlína
Zdroje:
[1] PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA V KONTEXTU AKTUÁLNÍCH INTERDISCIPLINÁRNÍCH POZNATKŮ
[2] https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#437815624
[3] https://doi.org/10.1007/s12098-022-04363-1