Vlak i tramvaj musí být uzemněny, tj. vodivě spojeny se zemí tak, aby proud vždy „odtekl“ do země. Díky tomu jsou cestující chráněni před elektrickým šokem a lokomotivy i vagóny například před následky blesků. Hlavně se tím ale uzavře obvod mezi trolejí a zemí a vlak nebo tramvaj se mohou pohybovat.

Proud v troleji se sbírá pantografem (viz přiložený obrázek), který je vodivě spojen s elektromotorem. Ten následně roztáčí kola lokomotivy nebo vagónu tramvaje. Proud z elektromotoru se odvádí drátem do kol přes tzv. kartáč, který je v kontaktu s otáčející se nápravou kol. Kola jsou pak v kontaktu s kolejnicí, která je uzemněná drátem. Skrz tento obvod teče proud z troleje přímo do země. Vlak nebo tramvaj se mohou pohybovat a současně jsou uzemněny. Tento základní princip je pěkně a názorně zpracován zde [1]. Veškeré části, kterých je možné se dotknout za normálního užívání, jsou pak od tohoto obvodu izolovány, takže pro cestující ani za deště žádné riziko úrazu proudem nehrozí. Tak šťastnou cestu!
Pro Zeptej se vědce odpovídal Vítek
Další čtení:
[1] https://www.lesics.com/how-does-an-electric-train-work.html